Odkąd w warsztatach samochodowych pojawiła się możliwość naprawy wgnieceń bez lakierowania, wielu kierowców odetchnęło z ulgą. Ich wymarzony samochód, mimo stłuczki, znów może wyglądać jak nowy! Tylko... jak się do tego przygotować? Wyjaśniamy wszystko, co musisz wiedzieć na temat usuwania wgniecenia bez lakierowania.
Zaczniemy od podstaw. Wyciąganie wgnieceń bez lakierowania jest możliwe dzięki zastosowaniu metod PDR, czyli Paintless Dent Repair. To wyciąganie lub prostowanie blachy bez lakierowania, i jeśli na razie nic Ci to nie mówi, nie martw się, potem wszystko wyjaśnimy.
Technologia PDR wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi, sprzętu, który jest na wyposażeniu doświadczonych warsztatów. I choć można spotkać się z opiniami, że wyciąganie wgnieceń da się przeprowadzić w domowym warsztacie, to my odradzamy takie zabiegi. Dlaczego? Ponieważ nietrudno jest doprowadzić do większych uszkodzeń. Zrozumiesz to, jak dowiesz się, kiedy usuwanie wgniecenia bez lakierowania jest możliwe...
Usuwanie wgnieceń metodą PDR nie będzie możliwe w każdej sytuacji. Aby mechanik mógł ?masować? blachę lub wyciągać uszkodzenie, nie może wcześniej dojść do naruszenia struktury lakieru. Bardziej obrazowo wyjaśniając, w miejscu wgniotki nie może być żadnych rys.
Tak sie wbrew pozorom bardzo często zdarza, szczególnie w przypadku stłuczek parkingowych. Jeśli jednak amator zabierze się za naprawę (wcześniej kupując w tym celu specjalne narzędzia, które... prawdopodobnie do niczego więcej mu się nie przydadzą), zamiast usunąć skutki uderzenia, zrobi rysy. A wtedy już nawet specjalista nie usunie wgnieceń bez lakierowania, konieczna będzie wizyta u blacharza.
Mamy dobrą wiadomość ? większość wgnieceń powstałych na skutek gradobicia można usunąć bez lakierowania. Sprawa jest prosta, w tym przypapadku zwykle nie dochodzi do uszkodzenia samego lakieru. Taka naprawa będzie oczywiście bardziej czasochłonna i droższa, ponieważ wiąże się z większym zakresem prac. Jest to jednak możliwe i co najważniejsze dla tych, którzy posiadają dodatkową polisę AC, naprawa PDR jest akceptowana przez towarzystwa ubezpieczeniowe.
To nie koniec dobrych wieści ? prostowanie czy wyciąganie blachy bez lakierowania nie wymaga żadnych przygotowań ze strony klienta. Warto jednak przyjechać wcześniej do warsztatu, aby specjaliści ocenili, czy naprawa w ogóle jest możliwa, a także ile może zająć i co pewnie najbardziej dla Ciebie interesujące, jaki będzie ostateczny koszt.
Natomiast jako ciekawostkę dodamy, że w niektórych sytuacjach możliwe jest przeprowadzenie naprawy u... klienta. Dzięki temu nie musisz nigdzie jeździć, tracić czasu, a także zastanawiać się nad logistyką całego przedsięwzięcia (w końcu zwykle samochód do warsztatu trzeba odwieźć, a potem jakoś wrócić).
I teraz pewnie zapytasz, ile trwa cała naprawa, prawda?
Na to pytanie nie mamy jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ ? to zależy. Płytkie, nieduże wgniecenia można usunąć... w kilka minut. Naprawa bardziej ?standardowych? wgniotek, np. po stłuczce parkingowej, trwa zwykle nie więcej niż godzinę.
Natomiast gdy mowa jest o wgnieceniach po gradobiciu, wtedy cały zabieg trwa od kilku godzin do nawet dwóch, trzech dni ? tak jak już sygnalizowaliśmy wcześniej, zakres prac jest znacznie szerszy.
Trudniej usuwa się także uszkodzenia znajdujące się na rancie, tylnym błotniku czy nadkolu, mogą one zająć nieco więcej czasu. I zdecydowanie muszą zabrać się za to specjaliści, którzy wiedzą, jak radzić sobie z tak problematycznymi miejscami.
Odpowiedź na to pytanie znowu brzmi ? to zależy. Każdorazowo naprawa wyceniana jest indywidualnie, ponieważ każde wgniecenie jest inne. Znaczenie ma tutaj stopień skomplikowania prac, a także dostęp do wgniotki. Za jedno uszkodzenie możesz zapłacić od 50 zł do nawet 300 zł, a gdy mowa jest o wgnieceniu po gradobiciu, ceny znacznie rosną.
Lecz wciąż jest to rozwiązanie tańsze niż naprawa blacharsko-lakiernicza. Co więcej, dzięki temu, że nie jest konieczne stosowanie lakieru renowacyjnego, samochód nie traci na wartości, wygląda jak nowy, co pewnie docenisz, gdy zaczniesz myśleć o jego sprzedaży.
Skoro dotrwałeś do samego końca, to pewnie chcesz jeszcze wiedzieć, jak specjaliści usuwają wgniecenia. W końcu obiecaliśmy, że to wyjaśnimy, dlatego nadszedł czas na krótki opis.
Jak już pisaliśmy, w ramach techniki PDR stosuje się dwie metody: prostowania i wyciągania wgniecenia.
Prostowanie, nazywane również masowaniem blachy, polega na usuwaniu uszkodzenia od spodu przy pomocą takich narzędzi jak heble, wypychacze blacharskie i haki. Tę metodę wykorzystuje się m.in. w przypadku maski, drzwi oraz klapy bagażnika, czyli wszędzie tam, gdzie w prosty sposób można dotrzeć od spodu.
Jeśli byłoby to niemożliwe lub wymagało czasochłonnego demontażu poszczególnych elementów, stosuje się wyciąganie wgnieceń, czyli metodę na klej. W miejsce wgniotki przykleja się specjalny grzybek przy pomocy kleju termopotliwego. Zaczep przymocowuje się do specjalnego sprzętu, który służy do powolnego, precyzyjnego wyciągania blachy, aż wróci do pierwotnego kształtu.
Obie metody wymagają precyzji, doświadczenie i... optymalnych warunków. Dlatego na koniec powtórzymy jeszcze raz ? jeśli zależy Ci na wyglądzie Twojego auta, nie zabieraj się za taką naprawdę w domowym warsztacie. Zostaw to nam.