Wgniecenie w karoserii twojego auta nie musi od razu oznaczać spadku wartości pojazdu, szczególnie jeśli jest ono nieduże i nie powstały rysy na lakierze. Co więcej, możliwe jest usunięcie wgniotek we własnym garażu. Jak się do tego zabrać? Podpowiadamy.
PDR jest popularną techniką stosowaną podczas usuwania wgnieceń. Skrót ten oznacza Paintless Dent Repair, czyli naprawa wgnieceń bez lakierowania. W jej ramach stosowanie są dwie metody ? prostowanie od spodu oraz na klej.
Pierwszą z nich jest wyciąganie wgnieceń, które wykonuje się wtedy, gdy dojście od spodu blachy jest niemożliwe lub gdy konieczny byłby czasochłonny demontaż poszczególnych elementów auta. Nazywa się to metodą na klej, ponieważ w miejscu wgniotki przykleja się specjalny zaczep, grzybek, który następnie powoli się wyciąga, aż karoseria powróci do pierwotnego kształtu. Usuwanie wgniecenia bez lakierowania w ten sposób jest bezinwazyjne, najczęściej wykonuje się je, gdy uszkodzeń jest wiele i doszło do nich na skutek gradobicia. W praktyce wyciąganie wgnieceń bez lakierowania jest opłacalne wtedy, gdy są one m.in. na dachu.
Drugą metodą jest prostowanie bez lakierowania, nazywane także wypychaniem wgnieceń. Analogicznie, sprawdza się w sytuacji, gdy w prosty sposób można dojść do uszkodzenia od spodu blachy, jak w przypadku maski, klapy bagażnika czy drzwi. W tym celu używa się wypychaczy blacharskich, hebli oraz dodatkowych narzędzi, o których wspomnimy za chwilę.
Należy wiedzieć, że zarówno wypychanie, jak i wyciąganie wgnieceń możliwe jest tylko wtedy, gdy nie doszło do naruszenia struktury lakieru. W praktyce, nie może on być zarysowany, przetarty. Naprawy blacharskie bez lakierowania można przeprowadzić samodzielnie, choć konieczne jest posiadanie specjalistycznych narzędzi do usuwania wgnieceń, które dostępne są m.in. w sklepach internetowych. Chcesz wiedzieć, co będzie ci potrzebne? Czytaj dalej.
To, jakie narzędzia PDR będziesz musiał kupić, zależy od rodzaju metody, jaką zastosujesz. Zaczniemy od wyciągania wgnieceń. Potrzebny będzie ci klej termopotliwy, który zastyga w ciągu kilku minut oraz cechują się bardzo dużą wytrzymałością i siłą ciągnięcia. Aby móc go bezpiecznie i precyzyjnie nałożyć, konieczne jest użycie pistoletu do kleju, który go nagrzeje (trwa to ok. 10 min).
Przy pomocy kleju możliwe jest przyczepienie tzw. grzybków w sam środek wgniecenia. Zaczepy te muszą być dopasowane do wielkości uszkodzenia, dlatego zwykle kupuje się cały zestaw. Na końcu grzybka trzeba zamocować wyciągarkę, dzięki której powoli odgina się blachę. Gdy powróci do swojego pierwotnego kształtu, można oderwać zaczep.
Naprawa wgnieceń bez lakierowana metodą prostowania od spodu wymaga zakupienia m.in. wypychaczy blacharskich, hebli. Posiadają one różne grubości, kształty, końcówki (płaskie, zaokrąglone, zagięte), i tak jak grzybki, trzeba je dopasować do wielkości i kształtu uszkodzenia. Również w tym wypadku rekomenduje się zakup całego zestawu wypychaczy, aczkolwiek trzeba zwrócić uwagę na dodatkową kwestię. Jeśli w twoim pojeździe występuje karoseria bez wzmocnień, będziesz potrzebować hebli działających na zasadzie dźwigni. Natomiast, gdy masz do czynienia z karoserią wzmocnioną, trzeba użyć narzędzi pracujących na zasadzie skręcania, które najpierw wkłada się w otwory technologiczne. Oprócz tego konieczne jest użycie łańcuchów do wypychania karoserii.
Wcześniej pisaliśmy o tym, że wybór sposobu usuwania wgniecenia bez lakierowania uzależniony jest od tego, w jakim miejscu znajduje się wgniotka. I tak faktycznie jest w przypadku, gdy naprawa ta wykonywana jest przez specjalistów. Trochę inaczej sprawa się ma, gdy chcesz przeprowadzić ją samodzielnie, w domowym garażu.
Wtedy zaleca się, aby zastosować wyciąganie blachy bez lakierowania, ponieważ jest to metoda bezpieczniejsza, bezinwazyjna. Ryzyko, że uszkodzisz karoserię jest znacznie mniejsze. Naprawa wgnieceń bez lakierowania przy użyciu wypychaczy blacharskich jest bardziej skomplikowana, wymaga posiadania wprawy i precyzji. Łatwo zarysować lakier, przez co niemożliwe będzie już usuwanie wgnieceń bez lakierowania.
W obu tych przypadkach będziesz potrzebować jeszcze lampy z odbłyśnikiem, którą można przymocować do auta w pobliżu wgniecenia po to, aby kontrolować, czy blacha nie odgina się w drugą stronę.
W internecie można znaleźć też wiele filmików pokazujących, w jaki sposób usunąć wgniecenie przy pomocy sprężonego powietrza oraz suszarki. My zdecydowanie nie rekomendujemy tego sposobu, ponieważ może on wyrządzić więcej szkody, niż w pożytku. Gdy przeprowadzasz taki zabieg, należałoby cały czas kontrolować temperaturę powietrza, ponieważ gdy przypalisz lub przegrzejesz lakier, zacznie on pękać. Ponadto nawet płytkie wgniecenia zwykle nie udaje się usunąć do końca. Lepiej postawić na specjalistyczne narzędzia lub pomoc fachowców.