Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Czy warto usuwać wgniecenia po gradobiciu, po stłuczkach parkingowych?

05.05.2023
wgniecenie w aucie z boku

Pojawienie się wgnieceń na samochodzie jest zdecydowanie powodem do niezadowolenia dla każdego właściciela pojazdu. Duża liczba małych wgnieceń od uszkodzeń spowodowanych gradem, czy też większe wgniecenia po stłuczkach parkingowych, potrafią bardzo negatywnie wpłynąć na wygląd naszego auta, a czasem nawet na bezpieczeństwo jego prowadzenia. W tym artykule odpowiemy na pytanie, czy warto wgniecenia te usuwać i jakie są tego metody.

Czy warto naprawiać wgniecenia w samochodzie?

Wgniecenia na karoserii po gradobiciu stanowią problem estetyczny, ale nie mają wpływu na sztywność konstrukcji samochodu. Tak jak w przypadku uszkodzenia szyb, wymiana jest konieczna, tak decyzja o naprawie karoserii zależy właściwie tylko od właściciela. Naprawa wgnieceń po gradobiciu jak i po stłuczce parkingowej, zależy także w dużej mierze od skali uszkodzenia. Jeśli są to tylko małe wgłębienia, niewpływające na stabilność konstrukcji pojazdu, to również nie ma konieczności ich naprawiania.

Zatem czy gdy naprawa nie jest konieczna, warto zdecydować się na „wyklepanie” nadwozia? Tak naprawdę wszystko trzeba rozpatrywać indywidualnie. Przede wszystkim wgniecenia znacznie obniżają cenę pojazdu przy sprzedaży. Jest to jeden z głównych powodów, dla których właściciele decydują się na naprawę. Choć rzadko, to może się zdarzyć, że naprawa ta może przewyższać swoją ceną wartość samochodu i tym samym stać się zupełnie nieopłacalna. Dotyczy to jednak jedynie bardzo dużych szkód i głębokich wgnieceń, które uszkodziły lakier, gdzie nie będzie już można skorzystać z metod PDR.

Warto też pamiętać o tym czy posiadamy ubezpieczenie AC, które pozwala na opłacenie takich napraw z kieszeni ubezpieczyciela. Jeśli cena usunięcia wgnieceń nie będzie przewyższała 70% wartości pojazdu (a jest to prawie niemożliwe), to możemy spokojnie naprawiać pojazd, nie wydając przy tym ani złotówki z własnych pieniędzy.

Czy warto korzystać z profesjonalnej usługi naprawy wgnieceń w samochodzie?

Jeżeli wgniecenia są zbyt duże i nie uszkodziły struktury lakieru, warto zastanowić się nad skorzystaniem z profesjonalnego warsztatu. Usługi naprawy wgnieceń bez lakierowania, znane jako PDR (Paintless Dent Removal), wykorzystują specjalistyczne narzędzia do usuwania wgnieceń od spodu. Wprawny technik powinien być w stanie tak naprawić uszkodzenia, że nie będzie widać, że kiedykolwiek miały miejsce. PDR jest niezwykle skuteczną, a przy tym niedrogą metodą, którą wyróżnia brak potrzeby szpachlowania, lakierowania i pełne bezpieczeństwo przed uszkodzeniem warstwy ochronnej lakieru.

Ponieważ metoda PDR nie wymaga demontażu elementów karoserii, jest ona szybsza i tańsza nawet o 60% w porównaniu z tradycyjnymi sposobami naprawy. Usunięcie typowego wgniecenia zajmuje zwykle około 30-40 minut.

Ponadto MWalczak zwraca szczególną uwagę na indywidualne podejście do klientów, zarówno prywatnych, jak i biznesowych tak, by nasze usługi wpasowały się idealnie w potrzeby każdego kto zechce nawiązać z nami współpracę.

Domowe sposoby usuwania wgnieceń z samochodu, czy warto?

Oczywiście można także rozważyć domowe metody naprawy wgnieceń, które kończą się lepiej lub gorzej... Prawdopodobnie najłatwiejszym w wykonaniu sposobem na usunięcie wgnieceń (z najmniejszą szansą na uszkodzenie samochodu) jest po prostu zaparkowanie go na słońcu w gorący dzień. Słońce podgrzeje metal, co może spowodować, że wgniecenie się wypchnie samoistnie. Wystarczy jedynie monitorować samochód podczas całego procesu, aby uniknąć przegrzania metalu. Metoda ta niestety wykazuje się niską skutecznością i często trzeba wielokrotnie próbować, zanim (jeśli w ogóle) wgniecenie się naprostuje.

Niektórzy wykorzystują również suszarki do włosów. Metoda polega na trzymaniu suszarki kilka centymetrów od uszkodzonej powierzchni samochodu i czekaniu na potencjalny efekt. Większość domowych suszarek nie powinna się na tyle nagrzać, by uszkodzić lakier, jednak należy tę metodę stosować bardzo ostrożnie i obserwować cały czas wszelkie zmiany na lakierze.

Wykorzystanie zimna również jest popularną domową metodą na próbowanie pozbycia się wgnieceń. Możesz na przykład przez kilka sekund spryskać je sprężonym powietrzem. Upewnij się przy tym tylko, że spryskujesz obszar wgniecenia równomiernie, aby zminimalizować potencjalne uszkodzenia lakieru.

Inną opcją wykorzystującą zimną temperaturę, jest nałożenie na karoserię zimnego lodu. Suchy lód może być jednak niebezpieczny w przypadku nieodpowiedniego użytkowania, dlatego niezwykle ważne jest, aby nosić rękawice ochronne i zachować ostrożność. Jeśli warunki te zostały spełnione, to należy przyłożyć kawałek suchego lodu do wgniecenia, przesuwając go powoli po powierzchni, aby uzyskać równomierne schłodzenie metalu. Zimno powodowane przez suchy lód powinno w teorii sprawić, że metal się skurczy, co potencjalnie wypchnie wgniecenie na zewnątrz. Jeśli tylko zauważysz poprawę, zdejmij suchy lód z lakieru, by nie powodować dalszych uszkodzeń.

Koniec końców, każdy z nas musi sam przemyśleć czy opłaca nam się naprawiać wgniecenia w naszym samochodzie. Wszystko będzie zależeć od wartości pojazdu, naszych chęci, finansów i tego, czy mamy ubezpieczenie AC. Jeśli nie jesteś pewien, co powinieneś zrobić, zawsze warto przedzwonić do wybranego warsztatu i dowiedzieć się więcej na temat kosztów i cen.