Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Naprawa panelowa karoserii samochodu, czym jest, na czym polega?

03.01.2024
przód niebieskiego samochodu

Wgniecenia w samochodzie to utrapienie dla wielu kierowców. Szczególny problem stanowią większe uszkodzenia, na przykład całych drzwi lub elementów bagażnika. Warto jednak pamiętać, że jest na nie dość prosty sposób! Jeśli więc chcesz dowiedzieć się, na czym polega naprawa panelowa karoserii samochodu, przeczytaj poniższy artykuł!

Na czym polega naprawa panelowa?

Naprawa panelowa karoserii z użyciem spottera to zaawansowana metoda pozwalająca na precyzyjne usuwanie wgnieceń bez konieczności demontażu uszkodzonych części. Spotter, będący specjalistycznym urządzeniem blacharskim, umożliwia lokalne spawanie i pociąganie metalu, co może okazać się niezbędne, jeśli zależy nam na przywróceniu uszkodzonych paneli do ich pierwotnego kształtu. Ta technika jest szczególnie przydatna przy większych wgnieceniach oraz tam, gdzie konieczne jest precyzyjne modelowanie powierzchni.

Przy jakich wgnieceniach wykonuje się naprawy panelowe?

Naprawy panelowe karoserii samochodu stosuje się przede wszystkim w przypadku większych wgnieceń, które wymagają pracy nie tylko na powierzchni, ale także w głębszych warstwach panelu. Są to na przykład poważniejsze uszkodzenia całych drzwi, błotników czy elementów bagażnika. Metodę tą stosuje się, gdy wgniecenie jest na tyle duże, że proste metody napraw bez lakierowania, takie jak PDR nie byłyby aż tak skuteczne. Naprawy panelowe pozwalają na dokładne odnowienie całego uszkodzonego obszaru, przywracając oryginalny wygląd i strukturę karoserii.

Jakich narzędzi używa się przy naprawie panelowej?

Przy naprawie panelowej karoserii samochodu wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia. Do najważniejszych należy spotter, który umożliwia precyzyjne naprawy bez demontażu elementów karoserii. Mechanicy często używają również dłut, młotków i tarcz ściernych, które pomagają przywrócić oryginalny kształt uszkodzonym częściom. Dodatkowo stosuje się różne rodzaje szpachli i mas wypełniających, które wykorzystuje się do wyrównywania powierzchni przed malowaniem.

Czym różni się naprawa panelowa karoserii od PDR?

Naprawa panelowa karoserii różni się od techniki PDR przede wszystkim metodami stosowanymi i narzędziami stosowanymi podczas pracy. Technika PDR, znana jako bezinwazyjne usuwanie wgnieceń, polega na delikatnym wyciąganiu wgnieceń od zewnętrznej strony panelu bez uszkodzenia lakieru. Natomiast naprawa panelowa jest stosowana przy większych uszkodzeniach, które wymagają szpachlowania, spawania miejscowego, czy malowania. Jest to metoda bardziej kompleksowa, stosowana gdy PDR nie pomoże przywrócić pierwotnego stanu karoserii.

Choć dla niektórych mogą wydawać się podobne, techniki PDR i naprawy panelowej różnią się od siebie przede wszystkim stopniem ingerencji w oryginalną blachę. Przy naprawie panelowej konieczne może być bowiem nawet punktowe cięcie i spawanie metalu.