Naprawa PDR jest bez wątpienia bardzo skuteczną techniką usuwania niedoskonałości karoserii pojazdu. Czy jednak każdy przypadek jest taki sam? Jeśli zastanawiasz się, jak wielkość wgnieceń wpływa na naprawę PDR, czytaj dalej! W poniższym artykule szczegółowo wyjaśniamy bowiem ten temat.
Nie da się ukryć, że rozmiar wgniecenia jest decydującym czynnikiem podczas naprawy metodą PDR. Zazwyczaj dobrze stosować ją do małych uszkodzeń, które często powstają przy okazji stłuczek lub gradobicia. Dzięki niewielkiej średnicy i płytkiej głębokości, drobne wgniotki można naprawić bez potrzeby ponownego malowania pojazdu. Większe wgniecenia, takie jak te po poważniejszych kolizjach, mogą oznaczać duże wyzwanie. W takich przypadkach konieczna może okazać się bardziej szczegółowa ocena uszkodzeń i zastosowanie dodatkowo innych metod, na przykład naprawy panelowej.
Małe naprawy PDR, które są relatywnie proste do przeprowadzenia, mogą kosztować w granicach 100 złotych, w zależności od ilości niedoskonałości. W przypadku średnich wgnieceń, gdzie wymagana jest większa precyzja i dłuższy czas pracy, cena może wzrosnąć, nawet do 1000 złotych. Duże wgniecenia, które są znacznie trudniejsze do naprawy, mogą natomiast kosztować nawet ponad 1000 zł.
Przeważnie, czas usuwania wgnieceń metodą PDR w dużym stopniu zależy właśnie od ich wielkości. Przy małych uszkodzeniach, takich jak te spowodowane przez grad lub drobne uderzenia, naprawa zazwyczaj zajmuje od 30 minut do godziny. W przypadku średnich wgnieceń czas potrzebny na ich usunięcie może wynosić od kilku godzin do pół dnia, z uwagi na większą złożoność i potrzebę precyzyjniejszej pracy. Duże wgniecenia mogą natomiast wymagać zastosowania bardziej skomplikowanych technik lub nawet połączenia z innymi metodami naprawy. W takim wypadku praca może zająć cały dzień. Warto również wspomnieć, że nie tylko wielkość, ale też ilość wgniotek ma znaczenie. Dobrym przykładem może być tu naprawa po gradobiciu, kiedy to samo odnalezienie i oznaczenie wszystkich miejsc może zająć sporo czasu.
W przypadku większych napraw metodą PDR, oprócz standardowych prętów i wyciągaczy stosowanych przy mniejszych wgnieceniach, specjaliści często używają nieco cięższych młotków bezwładnościowych, czy specjalnych kształtek, które pomagają w delikatnym modelowaniu metalu do pierwotnego kształtu. Do oceny i precyzyjnego korygowania głębokich wgnieceń wykorzystywane są także zaawansowane lampy LED, które ułatwiają dostrzeżenie najmniejszych deformacji. W niektórych przypadkach, szczególnie przy wgnieceniu blisko krawędzi lub w trudno dostępnych miejscach, mogą być potrzebne także specjalne adaptery czy prowadnice, umożliwiające wygodne opracowanie danego miejsca. W zależności od sytuacji blacharz może również zastosować technologie podgrzewania, które ułatwiają pracę z niektórymi metalami.
Jak widzisz, najlepiej do napraw PDR nadają się małe wgniecenia, jednak te średni, a nawet większe również są możliwe do zreperowania. A czy ty naprawiałeś kiedyś swój samochód w podobny sposób? Daj znać w komentarzu!