Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Klej PDR - niezbędne narzędzie do usuwania wgnieceń. Jaki klej do usuwania wgniotek wybrać?

20.05.2024
mężczyzna naprawiający karoserię metodą pdr

Do napraw wgnieceń bez lakierowania wykorzystuje się specjalistyczny klej PDR. Wybór odpowiedniego kleju zależy od rodzaju wgniecenia, warunków atmosferycznych i rodzaju powierzchni karoserii. Dowiedz się, jak działa, jakie są jego rodzaje oraz który wybrać, aby osiągnąć najlepsze efekty. Jeśli jesteś ciekaw, to czytaj dalej!

Jak działa klej do usuwania wgnieceń?

Klej PDR to specjalistyczny materiał używany do przytwierdzania adapterów (tzw. tabów) do powierzchni karoserii. Proces rozpoczyna się od nałożenia rozgrzanego kleju na tab, który następnie przykleja się do wgniecenia. Po zastygnięciu kleju, tab jest wyciągany za pomocą odpowiedniego narzędzia, co powoduje podniesienie wgniotki i przywrócenie powierzchni do pierwotnego stanu. Dzięki klejowi PDR nie ma potrzeby szlifowania ani lakierowania, co znacznie obniża koszty i czas naprawy.

Jakie są rodzaje klejów do napraw PDR?

Klej na gorąco jest najpopularniejszym typem kleju PDR. Występuje w różnych kolorach i o różnych właściwościach adhezyjnych. Najczęściej stosowane kolory to żółty, czarny i biały. Żółty klej jest uniwersalny i nadaje się do większości napraw. Czarny klej jest wyjątkowo mocny, idealny do dużych wgnieceń. Biały klej jest delikatniejszy i używany do mniejszych wgniotek oraz na bardziej delikatnych powierzchniach. W przypadku napraw PDR w warunkach wysokiej wilgotności warto również rozważyć kleje wodoodporne, które zapewniają lepszą przyczepność.

Klej na zimno jest mniej popularny, ale znajduje zastosowanie w specyficznych warunkach lub przy bardzo delikatnych naprawach. Przykładowo, gdy naprawa dotyczy elementów plastikowych, takich jak zderzaki, klej na zimno może okazać się bardziej odpowiedni, ponieważ nie powoduje deformacji materiału pod wpływem ciepła.

Jaki klej PDR warto wybrać?

Dla dużych, głębokich wgnieceń lepiej sprawdzi się klej czarny, podczas gdy dla mniejszych, powierzchownych uszkodzeń odpowiedni będzie klej żółty lub biały. Warunki atmosferyczne również odgrywają ważną rolę. W niższych temperaturach lepiej sprawdzą się kleje o niższej temperaturze topnienia, aby zachować ich elastyczność. Powierzchnia karoserii również wpływa na wybór kleju. Delikatniejsze powierzchnie wymagają użycia kleju o mniejszej sile adhezji, aby uniknąć uszkodzeń lakieru. Przykładem może być naprawa wgniecenia na aluminiowej karoserii, gdzie zastosowanie białego kleju minimalizuje ryzyko uszkodzenia powłoki lakierniczej.

Jak usunąć klej po naprawie?

Po zakończeniu naprawy, usunięcie kleju jest równie ważne jak sama naprawa. Oto kroki, które należy podjąć: najpierw użyj suszarki do włosów lub specjalnej opalarki, aby delikatnie podgrzać klej. Unikaj przegrzewania, aby nie uszkodzić lakieru. Po podgrzaniu klej stanie się elastyczny i można go łatwo zeskrobać plastikową szpatułką. Następnie użyj alkoholu izopropylowego, aby usunąć pozostałości kleju i odtłuścić powierzchnię. Delikatnie przetrzyj miękką szmatką.

Podsumowując, klej PDR pozwala na bezinwazyjną naprawę wgnieceń, jest to nieodłącznym narzędziem wielu specjalistów. Jeśli jesteś ciekaw, jakich technologii używamy do naprawy wgniotek, zapytaj nas, chętnie Ci o tym opowiemy.